תקציב

SHOPIFY-PRICING

איך בונים תקציב נכון?

אז בואו נדבר על זה. אל תפחדו.. תקציב.

העולם הפיננסי מדבר הרבה על תקציב.

תקציב נותן לנו מבט קדימה תוך תכנון ומחשבה כיצד להקצות את המשאבים העומדים לרשותנו כדי שיניבו את מלוא התועלת בעתיד.

איך עושים את זה?

נניח שיש לך חנות שמוכרת מוצר מסויים וכרגע עלייך לתכנן את השנה הבאה.

המשאבים שלך הם מחזור ההכנסות שאתה צופה שיהיו בשנה הבאה, מהם נגזור את העלויות המשתנות (עלויות הייצור) שיש להוציא על מנת לייצא את אותה הכנסה ולבסוף נתקצב את מבנה העלויות הקבועות של העסק- עלויות שאינן קשורות באופן ישיר למכירות ולייצור כמו למשל: שכירות, מים, ארנונה, חשמל, משכורות, עלויות מימון ועוד.

אז איפה הקאצ'?

לא פעם אנשי כספים נוטים לתקצב את מבנה הרווח והפסד לפי מה שיניב להם את הבונוסים בטווח הקצר, וזה לא תמיד מה שכלכלי ונכון לחברה.

בנוסף, ישיבות תקציב לוטות בערפל, כל נציג בארגון דואג לקדם את האגף שלו והאינטרסים האישיים שלו מה שלא תמיד לטובת כלל החברה. בקלות אפשר להציג לתקציבאי עלויות של שנה קודמת  מנופחות ומוגזמות (כמו במצב בו מכניסים חשבונית גדולה ששולמה טרם זמנה ושייכת לתשלומי השנה הבאה על מנת לנפח עלויות). התקציבאי לא תמיד מתעמק, ומתקצב על סמך נתוני השנה הקודמת והנה נפל בפח.

אם עסקינן בתקציב בהסתמך על נתוני דוחות כספיים נשאלת השאלה עד כמה הנתונים בדוחות הכספיים באמת משקפים את פעילות החברה ושוויה?

לא פעם רואים כי שווי השוק של חברה גבוהה פי כמה מההון העצמי שלה. מדוע?

איך יתכן כי משקיע מבחוץ מוכן לשלם על החברה יותר ממה שהיא שווה לפי הרישום החשבונאי?!

קחו לדוגמה את אפל ופייסבוק. שווי השוק שלה הוא פי כמה מההון שלה. כך גם חברת קוקה קולה שוויה בספרים לא מתקרב לשווי שהיא ניסחרת. למה?

הסיבה לכך היא כי המשקיעים רואים ערך מהותי בחברה מעבר למה שרשום בספרי החשבונאות ועליו הם מוכנים לשלם פרמייה.

באפל ובפייסבוק הערך הזה הוא האמונה של המשקיע בחברה ובעתידה, בקוקה קולה הערך הוא, המיתוג החזק שיש לה.

איך זה מתבטא בכסף? תנסו פעם לקנות בסופר את הבקבוק של הקולה המתחרה, זה שעולה מחצית ממחיר בקבוק קוקה קולה. יודעים מה יקרה? כשתגיעו הביתה הילדים ישלחו אתכם חזרה לסופר לקנות את הקוקה קולה האמיתי. זה הכח של קוקה קולה.

אז איך לוקחים את כל המגבלות האלו ובונים תקציב נכון?

כשבאים לתכנן תקציב לעסק יש לבדוק מה מייצר את הערך עבור הלקוח בחברה ושם לתת תקצוב הולם.

כי מה שיגרום לחברה לשגשג ולפרוח זה אותו ערך שהלקוח מוכן לשלם בשבילו ושהמשקיע מוכן לשלם עליו מעבר.

אם מדברים על אפל ופייסבוק מה שמייצר ערך,היינו ,האמונה של המשקיע בעסק זה הידע והטכנולוגיה של החברה, ולכן בתקצוב שלהם מרכיב עיקרי יהיה  השקעה  בטכנולוגיה וידע חדש

בקוקה קולה הערך הוא כח הקניה החזק של החברה והוא נובע מפרסום ומיתוג החברה.

ולכן בקוקה קולה יהיה תקציב מהותי ונרחב הולך לפרסום. אגב, ניתן למדוד את התועלת שהפרסום של קוקה קולה הניב לה לאורך השנים במונחים של תשואה על ההשקעה והמסקנה היא כי מדובר בהשקעה מאד כדאית.

ראינו את מגבלות התקציב ואת הדרכים שניתן להתגבר עליהם. בנוסף הבנו את חשיבות הבנת נתוני העבר ואימותם במידת האפשר כמו גם הצורך למפות את האינטרסים של גורמים שונים כמו בונוסים על בסיס רווח קצר טווח שלא עולה בקנה אחד עם צמיחת החברה ורווחיותה לטווח ארוך.

גורמי ההצלחה בעסק יכולים להיות למשל – ידע וטכנולוגיה, כח אדם מיומן, חדשנות, תרבות ומבנה ארגוני,נאמנות לקוחות ומותגים. אותם יש לזהות והם מהווים עוגן בהחלטה היכן להשקיע חלק נכבד ממשאבי החברה.

לבניית תקציה מותאם לעסק שלך תוך הבנת העסק וחוזקותיו, השאר פרטים כאן

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest